Conflict Management in Pesantren, Madrasah, and Islamic Colleges in Indonesia: A Literature Review

Manajemen Konflik di Pesantren, Madrasah, dan Perguruan Tinggi Islam di Indonesia: Kajian Literatur

  • Lalu Pattimura Farhan UIN Mataram
  • Prosmala Hadisaputra Academy of Islamic Studies, University of Malaya
DOI: https://doi.org/10.47655/dialog.v44i1.445 | Abstract views: 159
PDF Downloads: 59
Keywords: manajemen, konflik, resolusi, pesantren, madrasah, perguruan tinggi Islam

Abstract

This is a literature review focusing on the causes and the conflict resolution in pesantren (Islamic boarding schools), madrasas, and Islamic colleges in Indonesia. The study based on 27 documents consisting of 12 documents on conflict management in Islamic boarding schools, 12 documents on conflict management in madrasah and 3 documents on conflict management in Islamic Higher Education. All documents were strictly selected through the following stages: first, keyword mapping; second, searching; third, screening; fourth, checking the sorted data in the Mandeley software; fifth, all existing literatures are imported into the Nvivo software for analysis. The results of the study show that: 1) Among the causes of conflict in the pesantren are mainly family problems within the pesantren, and conflicting views in the management of education; 2) The causes of conflict in madrasah include the discipline of working time, teacher personal styles and personal problems, communication problems, organizational structure, and organizational members, and financial management problems; 3) The causes of conflict in Islamic colleges are disputed opinions and various interests among individuals or groups in the institution.

Artikel ini adalah kajian literatur yang fokus mendiskusikan penyebab konflik dan penyelesaiannya dalam manajemen konflik di pesantren, madrasah, dan perguruan tinggi Islam (PTKI) di Indonesia. Jumlah literatur yang direview adalah 27 dokumen; 12 dokumen berbicara mengenai manajemen konflik di pesantren, 12 dokumen tentang manajemen konflik di madrasah, dan 3 dokumen membincangkan manajemen konflik di Perguruan Tinggi Islam. Semua dokumen dikumpulkan secara ketat melalui tahapan-tahapan berikut: pertama, pemetaan kata kunci; kedua, pencarian (searching); ketiga, penyaringan (screening); keempat, memasukkan semua data yang sudah dipilah ke dalam software Mandeley; kelima, semua data/literatur yang ada di Mandeley diimpor ke software Nvivo untuk dianalisis. Hasil kajian menunjukkan bahwa: 1) Di antara penyebab konflik di pesantren adalah masalah keluarga di internal pesantren, perbedaan pendidikan dan pandangan manajemen; 2) Penyebab konflik di madrasah antara lain kedisiplinan kehadiran dan waktu kepulangan, gaya pribadi guru, dan masalah pribadi, masalah komunikasi, struktur organisasi, dan anggota organisasi, dan masalah manajemen keuangan; 3) Di antara penyebab konflik di perguruan tinggi Islam adalah perbedaan pendapat dan kepentingan antara individu atau kelompok.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdelrahman, N., Etchells, M. J., Dirani, K. M., & Irby, B. J. (2018). Conflict Manajement in Higher Education: a case stuty from Egyptian and Lebanese Higher Education. In Nancy T. Watson, L. Xie, & M. J. Etchells (Eds.), Cultural Impact on Conflict Management in Higher Education. IAP.

Afandi, A. H. (2016). Masyarakat Pesantren dan Resolusi Konflik. Jurnal Politik Universitas Nasional, 12(1), 1809–1819.

Arifin, Z. (2018). Manajemen Konflik Pada Kepemimpinan Kolektif Bpk-P2l Pondok Pesantren Lirboyo Kediri. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 29(1), 177–205. Retrieved from https://ejournal.iai- tribakti.ac.id/index.php/tribakti/article/ view/616

Arveklev, S. H., Berg, L., Wigert, H., Morrison- Helme, M., & Lepp, M. (2018). Learning about conflict and conflict management through drama in nursing education. Journal of Nursing Education, 57(4), 209–216. https:/ /doi.org/10.3928/01484834-20180322-04

Bahri, S. (2020). Peran Kyai Dalam Mediasi Untuk Penyelesaian Konflik Pasca Pernikahan Dini Di Madura. Al-Manhaj: Journal of Indonesian Islamic Family …. Retrieved from http:// ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/ almanhaj/article/view/3419

Bahri, Syaiful. (2020). Peran Kyai Dalam Mediasi Untuk Penyelesaian Konflik Pasca Pernikahan Dini di Madura. Al-Manhaj: Journal of Indonesian Islamic Family Law, 2(1), 18–30.

Bashori. (2017). Manajemen Konflik di Tengah Dinamika Pondok Pesantren dan Madrasah. Muslim Heritage, 1(2), 353–370.

Dalal, A. (2017). An Exploratory Study on Conflict Management with the Perspective of Education as a Variable. Australian Academy of Business and Economics Review ( AABER ), 3(1), 13–26.

Ellis, P., & Abbott, J. (2011). Strategies for managing conflict within the team. J Ren Nurs, 3(1).

Fathorrahman, & Zahiroh. (2018). Manajemen Konflik di Lembaga Pendidikan Islam (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Raudlatul Iman Ganding Sumenep). AL-IMAN: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan, 2(1), 282– 302.

Fatimah, S. (2018). Pola Komunikasi dan Manajemen Konflik Kepala Madrasah Pada Pondok Pesantren Darul Ilmi Banjarbaru Kalimantan Selatan (Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin). Retrieved from https:// www.academia.edu/38922036/

Fink, A. (2020). Conducting Research Literature Reviews: From the Internet to Paper. London: Sage.

Fridiyanto. (2018). Manajemen Konflik Di Perguruan Tinggi Islam Studi Kasus Konflik Pemilihan Rektor Di Uin Maliki Malang, Iain Sultan Thaha Syaifuddin Jambi, Iain Mataram, Dan Iain Imam Bonjol. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 8(2), 96–107. Retrieved from http://jurnal.uinsu.ac.id/ index.php/al-irsyad/article/view/6729

Fridiyanto. (2019). Resolusi Konflik Pengelolaan Madrasah Tsanawiyah Swasta (Studi Multikasus MTs El-Hidayah, MTs Rahmat, MTs Al-Muslimin, MTs Al- Washliyah Tandam Hilir Dua). Murabbi/ : Jurnal Ilmiah Dalam Bidang Pendidikan , 2(1), 88–95.

Hallatu, Y. A., Prasetyo, K., & Haidar, A. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kompetensi Pengetahuan Dan Ketrampilan Berpikir Kritis Siswa Madrasah Aliyah BPD IHATentang Konflik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 34(2), 183–190. https:/ /doi.org/10.26740/ijss.v1n1.p11-22

Harisah. (2020). Revitalisasi Hukum Ekonomi Syariah di Pesantren Madura Sebagai Resolusi Konflik Masyarakat. SALAM; Jurnal Sosial & Budaya Syar-I, 7(1), 35–48. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i1.14543

Hasanah, Ulfatun. (2020). Dialogisasi Pesantren, Politik, dan Perempuan (Analisis terhadapGaya Politik dan Resolusi Konflik ala Gus Dur). Al-Iman: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan, 4(1), 263–286.

Hasanah, Uswatun. (2020). Manajemen Konflik Dalam Meningkatkan Kualitas Kerja Pada Lembaga Pendidikan Islam. Al-Idarah/ : Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 1–11. Retrieved from http://103.88.229.8/ index.php/idaroh/article/viewFile/6448/ 3603

Hilmawan, T. (2018). Strategi Dan Advokasi Pondok Pesantren dalam Menyelesaikan Masalah Konflik Sosial (Studi Analisis Pondok Pesantren Al-Ittihad Jabung Lampung Timur). Journal Al-Syakhsiyyah: Journal of Law & Family Studies, 2(1), 150– 167.

Humaini, A. A. (2019). Manajemen Konflik Pada MAN 4 Hulu Sungai Tengah dan SMAN 2 Barabai Kabupaten Hulu Sungai Tengah. Universitas Islam Negeri (UIN) Antasari.

Ibrahim, & Hasni. (2019). Pelatihan Managemen Konflik bagi Guru Madrasah Sanawiyah Darussalam Anrong Appaka Kabupaten Pangkep. HUMANIS/ : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 18(2), 17–22.

Laili, Z. (2017). Upaya Peningkatan Mutu Sumber Daya Manusia di Madrasah Melalui Manajemen Konflik (Studi Kasus di MadrasahAliyah Negeri Kabupaten Pati). STAIN Kudus.

Madalina, O. (2016). Conflict Management, a New Challenge. Procedia Economics and Finance, 39(November 2015), 807–814. https:// doi.org/10.1016/s2212-5671(16)30255-6

Maragustam. (2017). Manajemen Konflik Kemahasiswaan di UIN Sunan Kalijaga/ : Upaya Reformasi Manajemen Konflik Kemahasiswaan dalam Kasus Pemilwa Menuju UIN Sunan Kalijaga Word Class University “. MUKADDIMAH: Jurnal Studi Islam, 2(1), 127–158.

Marquis, B., & Huston, C. (2014). Leadership Roles and Management Functions in Nursing: Theory and Application. Philadelphia: Wolters Kluwer.

Mastur, A. (2018). Nilai-Nilai Luhur Pesantren Sebagai Ruh Penyelesaian Konflik Secara Damai. Jurnal Tarbawi STAI Al-Fithrah, 7(1), 61–69. Retrieved from http:// ejournal.kopertais4.or.id/susi/index.php/ tarbawi/article/view/2977

McKibben, L. (2017). Conflict management: importance and implications. British Journal of Nursing, 26(2), 2–5.

Muhsin, A. (2016). Resolusi Dan Manajemen Konflik Di Institusi Pendidikan Islam/ : (Studi Kasus di Pondok Pesantren Al-Ichsan Brangkal Sooko, Mojokerto). Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.

Munasiroh, S. C. (2018). Strategi penanganan konflik oleh kyai di pesantren. An-Nidzam, 5(2), 1–18.

Mutakin, A. (2019). Resolusi Konflik Melalui Nilai- nilai Kultur Pesantren. SANGKéP: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 2(1), 91–118. https:/ /doi.org/10.20414/sangkep.v2i1.371

Romlah, S. (2020). Conflict management in islamic education. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(8), 809–817.

Safrudi, M. A. (2018). Manajemen Konflik Di Madrasah Tsanawiyah Negeri Model Martapura Kabupaten Banjar (Universitas Islam Negeri (UIN) Banjarmasin). Retrieved from https://idr.uin-antasari.ac.id/10627/

Santoso, S. (2019). Peran Pesantren dalam Pendidikan Resolusi Konflik Keagamaan. Jurnal At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 140–157. Retrieved from http:// jurnal.staiannawawi.com/index.php/At- Tarbiyat

Sari, N. Y. D. (2020). Madrasah dan Konflik Keagamaan: Studi atas Konflik Kaum Tuo- Kaum Mudo dalam Krisis Madrasah Islamiyah Tanjung Raja Ogan Ilir Sumatera Selatan, 1925-1932. Journal of Indonesian History, 9(1), 64–75. Retrieved from http:// journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jih

Syarnubi. (2017). Manajemen Konflik Dalam Pendidikan Islam Dan Problematikanya: Studi Kasus Di Fakultas Dakwah Uin-Suka Yogyakarta. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 151–178.

Thoha, M. (2018). Kepala Madrasah dan Manajemen Konflik di Lembaga Pendidikan Islam. In Imam Machali (Ed.), The 1st Annual Conference in Islamic Education Management (ACIEM). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga.

Tschannen-M. (2001). The effects of a state-wide conflict management initiative in organization. In American Secondary Education.

Ubaidillah, A. S. (2018). Peran Kepemimpinan dalam Manajemen Konflik (Studi Kasus Di Pondok Pesantren Tanjung Rejo Mangaran Situbondo). Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Umar, F. F. (2018). Manajemen Konflik Kepala Madrasah Untuk Menciptakan Lingkunganyang Kondusif di MTs. Miftahul Ulum Weding Bonang Demak (STAIN Kudus). Retrievedfrom http://repository.iainkudus.ac.id/2412/

Watson, N. T., Karan, L., & Stanley, C. A. (2017). Conflict management and dialogue in higher education: A global perspective. IAP.

Wirawan. (2013). Manajemen Konflik Teori, Aplikasi, dan Penelitian. Jakarta: Salemba.

Published
2021-06-29
Section
Articles