The Sharia Hotels In Surakarta And Yogyakarta For World Citizens: A Linguistic Analysis
Hotel Syariah Di Surakarta Dan Yogyakarta Untuk Warga Dunia: Sebuah Analisis Kebahasaan
DOI:
https://doi.org/10.47655/dialog.v43i2.387Keywords:
appraisal, sharia hotels, website, textsAbstract
Linguistic qualitative research using appraisal theory is descriptively undertaken on the English websites of the sharia hotels in Surakarta and Yogyakarta. The data are analyzed on the basis of Appraisal Theory coined by Martin & White (2005) relating to kinds of attitude reflected by language that are negotiated in the texts, level of engaged feelings, and social values. This research investigates the kinds of attitude reflected by language on the data sources available on the websites of the sharia hotels in Surakarta and Yogyakarta. Using document analysis technique, the research data are analyzed in the level of words in the clauses and sentences. The research found various language attitude implemented in the sharia hotels in Surakarta and Yogyakarta in attracting customers' attention. This research does not only limit itself in finding the dominant factors, but also analyzing meanings of using those attitudes.
Penelitian kualitatif bahasa dengan teori appraisal ini dilakukan pada berbagai situs hotel syariah berbahasa Inggris di Surakarta dan Yogyakarta secara deskriptif. Data dianalisis dengan Teori Appraisal yang dikemukakan oleh Martin & White (2005) terkait beragam jenis sikap yang direfleksikan dengan bahasa yang dinegosiasikan dalam teks, kekuatan perasaan yang terlibat, dan nilai sosial. Penelitian ini bertujuan menemukan jenis sikap yang direfleksikan pada bahasa pada sumber data yaitu berbagai situs hotel syariah di Surakarta dan Yogyakarta. Dengan teknik analisis dokumen, data penelitian dianalisis pada tingkat kata pada klausa dan kalimat. Hasil dari penelitian ini adalah menemukan beragam sikap berbahasa yang dibangun oleh hotel-hotel syariah di Surakarta dan Yogyakarta dalam menarik perhatian konsumen. Penelitian ini tidak hanya terbatas pada memperoleh mana yang dominan, tetapi juga menganalisis makna dari penggunaan sikap itu.
Downloads
References
Binarkaheni, S. (2019). A Language Appraisal of Hotel Web Pages in Indonesia Five Starred Hotels: Interpersonal Meaning. NOBEL: Journal of Literature and Language Teaching, 10(1). https://doi.org/10.15642/nobel.2019.10.1.52-70
Eggins, S. (2004). An Introduction to Systemic Functional Linguistics. Continuum.
Fisher, M. (1996). Performance Appraisal. kogan page.
Halliday, M.A.K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). Halliday's Introduction to Functional Grammar. Routladge.
Herminingtyas, R. (2014). Analisis Layanan Website Sebagai Media Promosi, Media Transaksi dan Media Informasi Dan Pengaruhnya Terhadap Brand Image Perusahaan Pada Hotel Ciputra di Kota Semarang. Jurnal STIE Semarang.
Imawan, D. H. (2020). Pesantren Mlangi; Poros Spiritual Intelektual Islam di Yogyakarta Abad XVIII - XIX M. Millah: Jurnal Studi Agama, 19(2), 225-246. https://doi.org/10.20885/millah.vol19.iss2.art3
Indrayana Tirtayasa, P. P., & Paturusi, S. A. (2016). Penggunaan Situs Web Hotel Dan “Online Travel Agency†Sebagai Media Promosi Dan Penjualan Bagi Hotel Melati di Ubud. Jurnal Master Pariwisata (JUMPA), 3(1), 60-71. https://doi.org/10.24843/jumpa.2016.v03.i01.p05
Lawson, F. (1976). Hotels, Motels, And Condominius : Design, Planning, And Maintenance. Architectural Press.
Martin, J. ., & Rose, D. (2003). Working With Discouse: Meaning beyond the clause. continuum.
Martin, J. R., & White, P. R. R. (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. Palgrave Macmillan.
Moleong, L. (2005). Metodology Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Nazhira, R., Sinar, S., & Suriyadi. (2016). Appraisal Sikap dalam Teks Berita Surat Kabar Nasional. Jurnal Tutur, 2(1), 1-14.
Nugrahaeni, Y. (2011). Sistem Appraisal Pada Teks Iklan Komersial di Tabloid Nova. Parole: Journal of Linguistics and Education, 2(1), 45-58. https://doi.org/10.14710/parole.v2i1April.1562
Nur, A. M., & Hadi, A. S. (2016). Realisasi Appraisal dalam Aspek Attitude pada Media Online Instragram. Jurnal Sasindo Unpam.
Pateda, M. (2001). Semantik Leksikal. Rineka Cipta.
Ricklefs, M. C. (2014). Babad Giyanti : Sumber Sejarah dan Karya Agung Sastra Jawa. Jumantara, 5(2), 11-25.
Sudarwan, D. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif Rancangan Metodologi, Presentasi, dan Publikasi Hasil Penelitian untuk Mahasiswa dan Penelitian Pemula Bidang Ilmu Sosial, pendidikan dan Humaniora. Remaja Rosdakarya.
Sutopo, H. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif: Dasar Teori dan Penerapannya dalam Penelitian. Universitas Sebelas Maret.
Vijay, B. (2014). Worlds of Written Discourse: A Genre-Based View. Bloomsbury Publishing Plc.
White, P. R. R. (2015). Appraisal Theory. In The International Encyclopedia of Language and Social Interaction (pp. 1-7). John Wiley & Sons, Inc.